De VLOS biedt de volgende diensten aan:
-
Via ons email-adres zijn wij in het geval van een nood altijd direct bereikbaar.
-
Het behartigen van de belangen bij gemeente en overheid.
-
Het organiseren van een VLOS-cursus zodat leden en niet-leden hun personeel gedegen scholen waardoor kwaliteit wordt gewaarborgd.
-
Het organiseren van themadagen, bijeenkomsten, workshops en symposia die verband houden met de activiteiten van de branche en met het (drugs)beleid van de overheid.
-
Een zes-wekelijkse digitale nieuwsbrief voor leden met alle ins en outs.
-
Eens per kwartaal stuurt de VLOS ook niet-leden een nieuwsbrief. Sommige informatie is dusdanig relevant dat we alle smartshops in Nederland willen bereiken.
-
Het rondsturen van waarschuwingen, al dan niet na overleg met de overheid, in het geval dat onbetrouwbare en gevaarlijke producten op de markt worden gebracht.
-
Indien gewenst en waar mogelijk kan de Vereniging besluiten om gezamenlijk op te treden bij het verlenen van juridische ondersteuning.
-
Verstrekken van protocollen. Denk aan een situatie als: 'Wat te doen als de politie voor de deur staat?' Of: 'Wat te doen in het geval van een aanhouding?' Voor beide situaties heeft de VLOS een protocol op laten stellen die voor de leden beschikbaar is.
-
Er wordt met enige regelmaat een ‘denktank’ gevormd om beleid te formuleren en actuele zaken te bespreken.